Lai Wong Bao (Chinese Custard Broodjes)

Image

De Chinese keuken is absoluut een van mijn favorieten. Ik heb alleen altijd gedacht dat ze niet goed waren in toetjes, totdat ik bij Sea Palace gestoomde custard broodjes bestelde. Ik wist niet wat me overkwam, een luchtig broodje (a la bapao, maar dan zoet) met een romige custard vulling. Stad en land heb ik afgezocht om deze broodjes ergens kant en klaar te halen, maar ik heb ze nergens kunnen vinden. Er zat dus niet veel anders op: ik moest ze zelf maken. Het is niet eens heel veel werk, het deeg moet wel rijzen maar daar heb je geen omkijken naar. De custard ging bij mij wel een beetje klonten maar die heb ik door een zeef geduwd en toen was alles weer smooth. Lekker als toetje na een Chinese maaltijd of ‘s middags bij de thee! Of gewoon de hele dag door.

Voor 20 broodjes

een stoommand met bakpapier 

170 gr tarwebloem
170 gr ba pao bloem * 
1/4 tl zout
45 gram kristalsuiker
1,5 tl gist
160 ml water
10 gr shortening (te koop bij tjin’s)

Voor de custard vulling
10 g custard poeder
50 gr wheat starch (soort maïzena maar dan van tarwe, te koop bij de toko)
50 gr kristalsuiker
100 ml volle melk
50 gr boter
1 groot ei, geklutst

1. Meng water, bloem, suiker en gist en laat het staan tot het bubbelt (5-10 min). Zeef ondertussen tarwebloem, ba pao bloem en zout in een kom. Doe wanneer het water bubbelt dit bij de bloem en meng dit met een vork. Kneed het tot je een zacht deeg hebt. Doe de shortering erbij en kneed tot je een egaal en elastisch deeg hebt. Laat het deeg 60-90 minuten rijzen.

2. Maak ondertussen de custard vulling. Doe de custard poeder, wheat starch, suiker en melk in een steelpan. Roer over laag vuur tot het een dikkere substantie heeft, voeg dan de boter toe. Draai wanneer de boter is gesmolten het vuur uit. Voeg al roerend het ei toe. Doe de custard eventueel nog even in de koelkast om op te stijven.
 
3. Verdeel het deeg in 20 balletjes, bedek deze met een natte theedoek en zet apart.
 
4. Rol met een deegroller de balletjes uit tot rondjes en zorg dat de uiteinden dunner zijn dan de rest. Hiermee zorg je er voor dat je niet een grote hap deeg aan de bovenkant hebt. Doe een klein beetje custard in het midden en maak vouw het pakketje dicht. Leg alle broodjes die klaar zijn in de stoommand op het bakpapier (nog niet op het vuur). Laat 15-20 minuten rijzen.
 

5. Kook water in de stoompan en stoom de broodjes voor 10-15 minuten.

* Dit is te krijgen bij de toko en zorgt er voor dat je broodjes mooi wit worden. Je kan ook alleen maar tarwebloem gebruiken, alleen worden je broodjes dan minder wit.

Image

Leave a comment