Melanzane Parmigiana

melanzaneparmigiana2

Ik weet niet of het komt omdat ik terwijl ik dit schrijf bijna op vakantie naar Italië ga, maar ik heb de laatste tijd heel veel zin in Italiaans. Melanzane parmigiana betekent eigenlijk gewoon aubergine met Parmezaanse kaas. In het Italiaans klinkt het toch wat verleidelijker. Ik maak voor dit gerecht altijd zelf een snelle tomatensaus (echt heel snel, 10 minuten!). Maar je kan natuurlijk ook gewoon kant en klare tomatensaus kopen. Het gerecht heeft namelijk al heel veel smaak door de kazen, aubergine en basilicum. Dit is een top gerecht voor als je even geen vlees wil eten. Ik heb het met niks erbij gegeten, maar je kan ook goed brood gebruiken om de saus helemaal mee op te eten, of er een simpele salade bij eten. Maar de ster is de melanzane. Die bubbelende kaas en tomatensaus als het net uit de oven komt, heerlijk! Laat wel even staan voordat je het eet! Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat iemand z’n tong brandt.

Voor 3 personen

500 ml tomatensaus (recept staat hier onder, anders kant en klaar)
1 aubergine, in dunne ringen gesneden
peper en zout
olijfolie om in de bakken
1 grote handvol basilicum, fijn gesneden
1 bol mozarella, in dunne plakjes gesneden
75 gr Parmezaanse kaas
1 handvol panko, of ander broodkruim

1. Zout de aubergine bijvoorkeur voordat je aan het recept begint. Kijk hier hoe je dat doet. Je kan deze stap ook overslaan, maar dan zal de aubergine minder lekker zijn.

2. Verwarm de oven voor op 200ºC. Breng de aubergine op smaak met peper. Verhit olijfolie in een koekenpan en bak de aubergine in delen tot deze zacht worden en beginnen te kleuren. Laat aflekken op keukenpapier.

2. Doe 1/3 van de tomatensaus in een ovenschaal. Leg hier 1/3 van de gebakken aubergine op. Hierna 1/3 van de basilicum, dan 1/3 van de mozzarella, gevolgd door 1/3 van de Parmezaanse kaas. Herhaal deze stap nog 2 keer. Besprenkel het gerecht nu met het broodkruim en doe de ovenschaal 30 minuten in de oven.

– Ik doe van alles echt een dun laagje, door de kaas is het namelijk heel machtig. De lagen aubergine en mozarella hoeven ook niet de hele schaal te bedekken. Je kan ook meer van alles gebruiken als je dikkere lagen wil maken, maar ik vind het zo genoeg voor 3 personen.

melanzaneparmigiana1

tomatensaus
olijfolie om in te bakken
1 ui, in ringen gesneden
1 teen knoflook, in stukjes gesneden
1 blik gepelde tomaten
peper en zout

1. Verhit olijfolie in een pan. Bak de uien en knoflook ongeveer 5 minuten op laag vuur, tot ze glazig zijn. Voeg de tomaten uit blik toe en laat ongeveer 5 minuten pruttelen. Doe de saus in de keukenmachine en pureer. Doe wel goed de deksel erop, de saus is gloeiend heet! Breng op smaak met peper en zout.

Leave a comment