Klassieke Carpaccio

carpaccio1

Ik heb een nieuw lievelingsboek. Namelijk Made in Italy van Giorgio Locatelli. Hierin vertelt deze Italiaanse chef alles, maar dan werkelijk alles over de Italiaanse keuken. Mooie verhalen, alles over de beste ingrediënten, prachtige foto’s en recepten voor verrukkelijk eten. Iets wat in dit boek enorm naar voren komt is simpliciteit. Italianen houden niet van poespas, maar bereiden met goede producten de heerlijkste gerechten. Dit inspireerde mij om deze super simpele carpaccio te maken. In Nederland krijg je dit vaak geserveerd met rucola, kaas, baslamico of soms zelf tomaat (?!). In Italië krijg je gewoon rauw, platgeslagen vlees van goede kwaliteit. Een beetje olijfolie, goed zout en misschien een paar kappertjes en klaar. Ontzettend makkelijk, en naar mij idee het allerlekkerst. Ik heb mijn vlees zelf gesneden en platgeslagen, dat vind ik leuk. Maar je slager kan dit ook doen.

4 personen (voorgerecht)

350 gram kogelbiefstuk van goede kwaliteit (als je te veel geld hebt kan je ossenhaas kopen, nog beter)
4 el olijfolie
2 tl kappertjes
goed zout (ik gebruik fleur de sel)
een goed mes!

1. Leg de biefstuk een uur voordat je hem gaat snijden even in de vriezer. Zo wordt hij harder en kan je makkelijker dunne plakken snijden.

2. Snijd de biefstuk in dunne plakken (een paar mm, zie foto). Leg een stuk huishoudfolie op je aanrecht en leg hier een paar plakjes vlees op. Bedek het vlees met nog een stuk huishoudfolie.

carpaccio2

3. Sla het vlees voorzichtig plat met een deegroller of vleeshamer. Het moet er ongeveer zo uit zien als op de foto hier onder.

carpaccio3

4. Verdeel het vlees over 4 borden. Besprenkel elk bord met een eetlepel olijfolie, bestrooi met zout en kappertjes.

5. Klaar!

Leave a comment